Monday, March 10, 2008

Dumplings med fläskfärs och ingefära

Jag har sedan ganska länge snöat in på dumplings, men har själv tidigare bara haft ett recept. Även om det är fantastiskt gott så tröttnar man lite ibland. Därför blev jag glad när jag hittade ett recept med fläskfärs och där dumplingsarna dessutom skulle kokas i vatten istället för ångkokas. Till dumplingsarna (eller vad det kan heta i plural) hittade jag på en egen dippsås som passade mycket bra.

300 g fläsk- eller blandfärs
3 blad kinakål
1 msk hackad ingefära
1/2 msk potatismjöl
1/2 msk soja
knappt 1 dl hackad vårlök
1 pkt färdig won ton deg (finns i asiatiska butiker)
1 ägg

Koka kinakålen i 3-4 minuter. Skölj dem under kallt vatten, krama ur vattnet och hacka fint. Blanda ihop kål, färs, ingefära, potatismjöl, soja och vårlök i en bunke och ställ i kylen i en halvtimme. Blöt en kökshandduk och lägg ut på ett bord. Lägg ut won ton arken på handduken och lägg ungefär en tesked färs i mitten av varje ark. Pensla kanterna på arket med vispat ägg och knyckla ihop dem i kanterna. Lägg de färdiga knytena på en oljad tallrik.
Fräs dumplingsarna i lite olja i ett par minuter. Häll på vatten så de täcks och låt koka i 6-7 minuter. Ta upp med hålslev.

Till dippsåsen improviserade jag lite, men följande ingredienser fanns med:
risvinäger
soja (ungefär hälften hälften, kanske lite mer vinäger)
vårlök
koriander
vitlök
chili

3 comments:

Anonymous said...

En dumpling
Flera dumplings (plural, så du har redan plural av ordet)

Ha det gott!

Anonymous said...

Låter supergott. Jag gillar verkligen dumplings. Ska pröva det här receptet!

Viktoria said...

Så roligt ni är tillbaka, systrar! Och dumplings hade varit roligt testa, by the way.