Sunday, March 11, 2007

Dumplings med räkor

Jag gillar idén att ångkoka mat. Vid ångkokning behåller maten en större del av näringen än vid andra tillagningsmetoder. När vi gör dumplings brukar vi använda oss av en god räkfyllning.


4 port
1 nypa socker
1 msk fisksås
300 g skalade räkor
2 st salladslökar, hackade
2 msk färsk ingefära, hackad
1 nypa cayennepeppar
1 ägg
1 paket wonton-deg (finns att köpa fryst i asiatiska butiker, tex i Söderhallarna i Stockholm)

Blanda fyllningen. Knäck ägget i en liten skål och vispa det lätt. Lägg på ungefär 1,5 tsk fyllning i mitten av en wontonplatta. Stryk ägg längs kanterna och vik ihop degen diagonalt. Använd fingrarna och tryck till ordentligt i kanterna. Det får inte finnas några hål. Gör dumplings tills fyllningen är slut. Om det blir deg över kan man frysa om den.

När man ångkokar dumplings behöver man en speciell bambukorg som finns att köpa i asiatiska butiker och ibland även i vanliga mataffärer nu för tiden. Den är flätad, rund och har ett lock. Häll vatten i en kastrull, det räcker med ungefär 5 cm. Låt vattnet koka upp. Olja botten på ångkokaren så fastnar inte dumplingsarna så lätt. Lägg i dumplings i korgen och ställ korgen med locket på ovanpå kastrullen. Ångkoka 2-3 minuter.

3 comments:

Carolina said...

Jag blir avundsjuk, jag vill också äta dumplings! Det var evigheter sen vi åt det.

Anonymous said...

Vad gott det låter! Jag måste se om jag kan få tag i en sådan där korg att ångkoka i :)

Sara said...

Hejsan!

Var kan man få tag i en sån korg att ångkoka i?