Sunday, May 6, 2007

Laxrester

Cyberkocken är avgjord för den här gången och jag vann inte :-(
Skämt åsido så fick jag himla många röster i folkets val för att vara hobbykock och förstagångsdeltagare, så jag är jätteglad! Själv röstade jag på Annas macka, smörgås för en ensam själ, som jag tyckte var enkel och smart. Och så var det ett härligt namn på en maträtt. Och så verkade det himla gott, framförallt. Det jag skulle komma till var att jag fick lax över efter cyberkocken och den lagade jag idag. Det blev quinoa till (är någon förvånad?) och lite svamp-och-lök-fräs. Skärpan ligger på basilikan. Den är bara prydnad. Laxrester för en
1 laxfilé
1/2 portobella
1 charlottenlök
1 vitlök
1 dl quinoa
2 dl fiskbuljong
lite fetaost

Koka quinoan i fiskbuljongen i 20 minuter. Hacka charlottenlöken, vitlöken och svampen. När det är tio minuter kvar, börja fräsa svamp-och-lök-hacket och fisken. Stek tills klockan ringer, men lägg svamp-och-lök-hacket väl åt sidan. Lägg upp på en tallrik och smula fetaost över.

1 comment:

Anonymous said...

Mmmmm, vattnas i munnen här!