Sunday, May 27, 2007

Lammfärsbiffar med fetaost och grillad zucchini

Egentligen hade jag tänkt koka färskpotatis till lammfärsburgarna och ha fetaosten inuti, men eftersom vi glömde köpa potatis fick det bli en annan variant. Maten ligger på en tortilla smaksatt med soltorkade tomater. Den var lite väl söt för min smak, men annars funkade det bra att servera biffen med tortilla.
Till fyra personer
600 g lammfärs
1 vitlöksklyfta
några kvistar färska örter, till exempel rosmarin
1 ägg
1/2 dl ströbröd
salt och peppar
1 zucchini
olivolja
1 paket fetaost

Skär zucchinin i skivor på längden och pensla på olivolja. Stek dem gärna i grillpanna tills de är mjuka. Lägg på ett fat och häll på lite mer olivolja samt salt och peppar.

Blanda lammfärsen med vitlök, örter, ägg och ströbröd. Forma biffarna och stek dem, gärna i grillpanna, i ungefär 8-9 minuter på varje sida beroende på tjocklek och önskad färg inuti.

Dela fetaosten med fingrarna och lägg upp den i en skål. Servera allt tillsammans med tortilla.

1 comment:

Ehsanologi said...

Hej där.
Det är jag som är Ehsan på Din gata 100,6 (Sveriges Radio)

jag tippsade om detta receptet idag och har lagt upp en länk till er på vår hemsida.

jag tycker ni har en inpirerande blogg och jag kommer kika in med jämna mellanrum.

Tusen tack.