Wednesday, April 25, 2007

Middag på ett bryggeri: Zucchiniterrin med mozzarellamousse

På fredagkvällen åt vi middag på ett ölbryggeri som ligger i en liten by nära Lazzate där våra vänner bor. Före maten fick vi en liten aptitretare bestående av coppa marinerat i öl, en färskost gjord på öl och ett bröd bakat på öl. Det var fantastiskt gott, mycket godare än vad jag tyckte att det lät. Min varmrätt var faktiskt den enda rätten på hela kvällen som inte innehöll öl, men fantastiskt god var den i alla fall. Zucchiniterrinen var ungefär som grönsaksterriner brukar vara, men mozzarellamoussen var ny för mig. Fluffig och fin, med ett lätt syrligt inslag var den det perfekta tillbehöret till terrinen(till mycket annat också, kan jag tänka mig), så jag var ju tvungen att fråga hur de hade gjort. Svaret var enklare än vad jag hade förväntat mig, de hade mixat mozzarella ihop med vispgrädde och lite olivolja. Jag ska absolut testa hemma någon gång snart! (Och ursäkta bildkvalitén, jag hade glömt kameran hemma så bilderna är tagna med min mans mobiltelefon)


No comments: