Thursday, March 8, 2007

Ljummen quinoasallad med rå jordärtskocka


Systerlunch idag. God, god sallad, men varför är portionerna på quinoapaketen så åt skogen fel? Vi kom fram till idag att quinoa ska mätas som couscous, ris och bulgur: 1/2 dl per person. Lite mer åt hungriga människor. Nu skriver jag det här, men egentligen är det ju systern som lagade. Jag var bebishållare. Därför får du fylla i, Carolina. Jag ville bara få ut det här så fort som möjligt. Och så får du komplettera med bilderna!
Carolina fyller i: Den råa jordärtskockan var helt ny för mig, jag läste om en sallad med rå jordärtskocka för några veckor sedan och vill prova. Den hade en god, sötaktig smak som jag tyckte påminde om hasselnötter och Linda tyckte smakade rättika och svartrot.

2 port
1 dl quinoa
1 avokado
1/2 paket fetaost
1 jordärtskocka
1/2 paket bacon


1/2 ask körsbärstomater
rejält mycket blandad sallad, tex rosé, maché, det man gillar
lite pumpafrön

Skölj quinoan väl och koka den i svag buljong enligt anvisningarna på paketet. Hacka fetaosten och blanda ned den i den varma quinoan. Låt blandningen svalna något. Skär bacon i bitar, stek och låt det också svalna. Skala jordärtskockan och skiva den tunt, skär avokadon i bitar och halvera körsbärstomaterna. Blanda alltihop och strö över pumpafröna. Klart och gott! Vi gjorde en dressing till på olivolja, balsamvinäger, citron, salt och peppar. Som side dish serverades broccolipuré och vetekex. Fast det var till bebisen.

1 comment:

Linda said...

hihi, jag försökte få det här till vegomat i första publiceringen...