Wednesday, March 7, 2007

Köttbullar i tomatsås

Det finns hur många varianter som helst på det här, men eftersom jag hade en bild på maträtten blir receptet som på bilden... eller, ja. Så här gjorde jag den gången, helt enkelt:



4 port
Tomatsås:
1 burk passerade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk kalvfond alt. 1 buljongtärning (det går bra med ox- eller kött-, eller grönsaksbuljong, vad man har hemma. Det samma gäller fonden.)
vatten
salt och peppar

Köttbullar:
500 g köttfärs (eller mer)
1 ägg
1/2 dl ströbröd
2 dl färska örter (just den här gången hade jag i timjan och salvia, det var vad jag hade hemma, men det går bra med vilka färska örter som helst. Ta det du har hemma eller gillar mest)
salt och peppar

Hacka löken och vitlöken och fräs i smör eller olja. Häll i passerade tomater, fond eller buljong och så mycket vatten att det kommer att täcka köttbullarna. Salta och peppra.

Blanda ingredienserna till köttbullar. Ta mer ströbröd om smeten blir för lös. Blöt händerna i kallvatten och rulla köttbullar. Lägg i köttbullarna allt eftersom de rullas, det är bra om de första hinner bli lite kokta innan det blir för fullt i grytan. Lägg på ett lock och koka i minst 20 minuter.

Varianter: istället för ströbröd kan man använda dagsgammalt vitt bröd. Det kan med fördel blötläggas i grädde. Lite dijonsenap i köttbullssmeten ger sting. Rött vin är alltid gott i tomatsåser. Man kan ta lite av tomatsåsen och blanda ner i köttfärssmeten för att blanda smakerna lite. Det går också att göra jättegoda köttbullar i tomatsås på kalvfärs och salvia, men det är egentligen Carolinas recept så jag överlåter det till henne.

No comments: