Thursday, March 15, 2007

Kronärtskocka som i Barcelona

Så här har jag fått kronärtskocka serverad några gånger på restauranger i Barcelona. Då har det varit en förrätt, men jag kan tänka mig att rätten passar bra även som side dish eller som del av en tapasbuffé. Egentligen kan jag tycka att det är lite synd på de stora, yttersta bladen att göra så här, men de kan man ju alltid stoppa i sig med lite smör och citron på medan man lagar den egentliga rätten!

Som förrätt
1 /2 kronärtskocka per person, eller en hel av den lite spädare sorten
olivolja
lite pressad citron
1 skiva serranoskinka per person
1/2 schalottenlök per person
1/2 vitlöksklyfta per person
salt och peppar

Skär bort stjälken och koka kronärtskockorna mjuka i rikligt med lättsaltat vatten. Låt dem svalna någorlunda och plocka bort alla de hårda ytterskalen, dessa ska inte användas här (det är dem du kan äta upp direkt med smör och citron). När du kommer till de mjukare bladen, där hela går att äta, plockar du av och sparar dem. Plocka/skär sedan bort "luddet" från bottnen och skär den i mindre bitar.

Hacka lök och vitlök. Strimla skinkan. Hetta upp olivolja i en stekpanna och fräs löken mjuk utan att den får färg. Höj värmen något och lägg i vitlök, skinkan och kronärtskocksblad och -botten och fräs i ett par minuter. Droppa över lite mer olja och lite pressad citron och smaka av med salt och peppar.

Den här rätten blir jättegod att göra med haricots verts också, koka den inte för länge innan du steker den då bara. Man kan också byta ut serranoskinkan mot bacon, eller ta bort den helt om man vill ha en vegetarisk rätt (då kan jag tänka mig att det är gott att tillsätta något annat som är lite salt istället, kanske kapris?).

No comments: