Monday, March 19, 2007

Dal

En indisk dal är lätt att göra och det är dessutom väldigt billig mat. Egentligen är det min man som står för dal i vårt hushåll. Han bygger sin dal på ett recept ur Indiens mat, men freestylar mycket. Exakt hur mycket freestyle det är märkte jag först nu. Jag bad nämligen om hjälp igår för att få rätt recept på bloggen, varpå jag fick svaret "men jag vet inte alls hur mycket jag tar av kryddorna. Jag häller i tills det blir en bra färg. Du kan ju titta i kokboken, där står receptet". Jag tittar på alla recept i boken. Inget är som din dal, älskling. Här är i alla fall ett recept på dal. Jag får lägga till ytterligare ett recept med hjälp lite senare.

4 port
200 g röda linser
2 stora tomater, hackade
2 gröna chilifrukter, hackade
2 1/2 cm färsk ingefära, hackad
3 stora vitlöksklyftor, hackade
1/4 tesked gurkmeja
1 matsked korianterblad, hackade
8 cyrryblad
1 msk smör eller olja
salt

Skölj linserna väl och blötlägg dem i 15 minuter. Koka upp en liter vatten, tillsätt linser, tomat, chili, ingefära, två tredjedelar av vitlöken och grukmejan. Koka upp igen och salta. Koka en halvtimme, ta kastrullen av plattan och vispa försiktigt, tills grynen är mosade. Strö över koriander och curryblad och koka vidare i 5 minuter. HYetta upp smör eller olja i en liten stekpanna eller kastrull. Häll i återstoden av den hackade vitlöken och fräs tills den är gyllenbrun. Häll över vitlöksfräset över linserna.

Så här såg våran dal ut, det är kanske egentligen en blandning mellan dal och curry. Som ni ser är det både potatis och morrötter blandat med linserna. Den serverades tillsammans med en raita, chutney (vi har just nu en väldigt god chutney hemma som heter spicey bengal från Santa Maria) och naanbröd.

No comments: