Sunday, October 17, 2010

Marias äpple- och kanelkaka

Den här kakan fick jag receptet till på en konferens jag var på, tillsammans med en påse äpplen. Mycket sympatiskt! Kakan är dessutom en av de godaste äppelkakor jag har smakat så det gör ju inte saken sämre! Gräddfilen gör att den blir lite "tung" i konsistensen, och lagret med äpple och kanel i mitten ger både extra smak och saftighet. Se upp med gräddningstiden bara!
175 g smör, rumstempererat
2,5 dl socker
2 ägg
4,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
3 dl gräddfil
2-3 skalade och klyftade äpplen
1/2 dl socker och 1 msk kanel, blandat
Vispa smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten, tillsätt gräddfilen. Häll ner halva smeten i smord och bröad form, strö på halva mängden av socker- och kanelblandningen och hälften av äppelklyftorna. Häll på resten av smeten, toppa med snyggt arrangerade äppelklyftor och resten av kanelsockret.
Grädda i 175 grader, ca 45 minuter (fast min tog 55 minuter på sig att bli klar, efter 45 rann den fortfarande så känn med tandpetare).

2 comments:

Helena Ljunggren said...

Jag blir mer och mer övertygad att det är en äpplekaka/paj jag ska göra idag för överallt gör ni alla så otroligt goda saker med just äpplen :)

Det låter jättegott verkligen. :)

Spot and Tell said...

Hej!

Vi vill bjuda in dig till ett event där vi kommer få prova Snälleröds eko-snaps samt äta traditionell, hemlagad julmat. Eventet äger rum den 23/11 på Cedergrenska Tornet.

Läs mer om eventet här,
http://spotandtell.se/blog/spotting/jultraditioner-med-snallerods-stockholm/

Hoppas du vill komma, maila då katja@spotandtell.se (fåtal platser kvar)!

Med vänliga hälsningar
Spot and Tell