Tuesday, March 4, 2008

Death by chocolate

Den här fantastiska efterrätten har jag gjort nästan på löpande band de senaste månaderna (man skulle kunna säga att det är death by chocolate som jag har pysslat med när jag inte har matbloggat men det är inte riktigt sant) men jag har aldrig lyckats ta nåt kort på underverket. I alla fall är den vansinnigt god. Och ytterst chokladig.

450 g mörk choklad
225 g smör
6 ägg
1 dl socker
1 msk konjak eller rom eller annan god sprit
1 dl hasselnötter

Klä en form med avtagbara kanter med bakblåtspapper i botten. Smörj med smör. Smält chokladen och smöret i vattenbad och ställ åt sidan. Vispa äggen och sockret, också detta över sjudande vattenbad, tills det är jättefluffigt och dubbelt så stort. Det tar kanske fem minuter. Blanda ner sprit och hasselnötter i chokladsmeten och rör sedan ner chokladsmeten i äggsmeten. Vänd försiktigt så att fluffet stannar kvar.

Grädda i 200 grader i vattenbad i ugnen i omkring 20 minuter, den ska vara kladdig inuti men inte alltför lös. Låt svalna i formen (annars rinner kakan bort.) Kakan kan ätas antingen varm, då har den lite moussekonsistens, eller kall, då har den lite fudgekonsistens. Det är gott med grädde eller vaniljglass till, men man orkar inte så mycket.

3 comments:

SanktaCecilia said...

Nu är jag kanske mer än lovligt trög men ska springformen stå i vattenbadet? Det tror jag inte mina gamla buckliga formar står pall för utan att kakan blir blöt.

Men jag bara måste ju baka denna kaka eftersom du lovordar den så. Får väl köpa en ny form då...vilken sort använder du?

Kul att du är tillbaka btw:) Hoppas du mår bättre nu!

/Cecilia "pingu m Edvin O Ivar"

Linda said...

Hej!
Det är nog min syster du menar... men jag har en vanlig form med löstagbara kanter köpt på typ konsum. Så ja, formen ska stå i vattenbadet. Enligt DN funkar det att grädda den i 175 grader, 20 minuter utan vattenbad, men det har jag inte testat.

Anonymous said...

Fast jag kan också lovorda den :)

Den är heeelt fantastisk, och precis så mäktig som namnet antyder!