Sunday, October 21, 2007

Rödbetor med bärkapris

Jag köpte tidningen Gourmet när jag inte hade nåt att läsa på tåget härom veckan och blev väldigt glatt överraskad. Jag tänker inte krypa under stol med att jag har förutfattade meningar om mattidningar. Jag tror att de antingen är alldeles för enkla eller alldeles för krångliga för mig. Men även om jag inte skulle kunna hyra in en kock för att laga en 5-rättersmiddag, som tidningen föreslog i det här numret, så skulle jag nog klara av att laga det mesta av maten som serverades på middagen! Igår prövade jag att laga rödbetor med bärkapris, citron och krondill. Fast utan krondill. Rätten passar som förrätt eller tillbehör till fisk eller kött. Den som vill kan ju stoppa tillbaka krondillen. I så fall ska den ner tillsammans med citronen.
3 stora kokta rödbetor
1,5 msk pressad citronsaft
1 scharlottenlök
10 bärkapris
1 msk olivolja
Skär de kokta rödbetorna i klyftor och fräs dem i olivolja. Häll i löken och låt den fräsa med en stund. Häll i citronsaften och rör sist ner bärkaprisen.

No comments: