Thursday, June 14, 2007

Citron- och vallmofrökaka

God god god! Blev bjuden på den här kakan hos en vän som hade inflyttningsfest och tog tre bitar. Och då gillar inte jag citronkakor egentligen.



175 g smör eller margarin
3 dl strösocker
2 ägg
skal och saft av 1 citron
¾ dl blå vallmofrön
2 dl vetemjöl
c:a 1 dl blå vallmofrön att bröa formen med

Klä en form med löstagbara kanter med bakplåtspapper i botten. Smöra formen och bakplåtspapper och bröa den med vallmofrön. Smält smöret och låt det svalna något. Blanda ner socker, ägg, citronskal- och saft och sist mjölet. Häll smeten i formen. Grädda kakan i 180 ° i cirka 35 minuter.

9 comments:

Sara said...

Hejsan! Såg att du hade skrivit på hos Natz och frågat efter en laktosfri efterrätt med choklad. Kung Markatta har laktosfri choklad och det tycker man ju borde finnas som blockchoklad också ? Min dotter är laktosintolerant men reagerar inte om mjölken/grädden är tillagad och margarin köper jag vanligt för det innehåller ändå så pass lite laktos (enligt hennes läkare), men det beror ju helt klart på hur känslig man är. Lycka till och hoppas det går bra !

Kinna Jonsson said...

Vallmofrön är ju jättegott i kakor. Används flitigt i t ex tyskland. Det här är den första jag ser med svenska beskrivning. Låter verkligen smarrigt!

Linda said...

Sara: tack för tipset! Kung markatta har jag varit sugen på att testa ett tag så det är ju ett utmärkt tillfälle. Jag ska nog inte chansa med grädden...
Kinna: pröva, den är verkligen fantastiskt god!

Carolina said...

Min polska svärmor gör jättejättegoda vallmokakor, flera olika sorer. Jag tror att jag ska be henne om recept nästa gång :)

Anonymous said...

Hej!
Kakan såg verkligen jättegod ut men ska det inte vara bakpulver i?

Linda said...

Anonym: nej, inget bakpulver. Den blir ganska tung och krämig, det blir väldigt gott.

Anonymous said...

Hej!
Den ser verkligen smaskig ut! Jag ska testa sen snarast! Rinner smeten ut om man inte har bakplåtspapper i botten?
Tack på förhand

Tina said...

oj, den här kakan blir jag väldigt nyfiken på. sparar receptet, tack så mycket! :)

Linda said...

anonym: förlåt för sent svar, men jag såg inte kommentaren förrän nu. Bakplåtspappret är till för att fröna inte ska fastna i botten.