Tuesday, May 15, 2007

Ingefärslax i foliepaket


Jag har just återupptäckt foliepaketen! Det var bland det första jag lärde mig laga tror jag, jag måste ha fått det från hemkunskapen på högstadiet. Nåväl, praktiskt är det i alla fall, och gott. Dessutom var treåringen överförtjust när hon fick vara med och göra paketen :) Egentligen kan man ju lägga i lite vad som helst både i krydd- och grönsaksväg, men jag gillar verkligen ingefära och lax i kombination. Just igår serverade vi bulgur och en klick turkisk yoghurt till laxen, men det går ju precis lika bra med ris eller potatis (färskpotatis!)
Till 4
Fyra lagom stora bitar laxfilé
2 msk hackad färsk ingefära
1 dm zucchini
1 dm morot (mer om du tar späda sommarmorötter)
Lite olja
salt och peppar
aluminiumfolie
Strimla grönsakerna och hacka ingefäran. Riv folien i fyra lagom stora ark. Pensla på lite matolja och lägg dit laxen. Salta, peppra och strö över ingefäran. Lägg på grönsakerna och vik ihop folien till paket (lämna ett par små lufthål). Laga laxen i ugnen, 175 grader i 25-30 minuter (den är godast med en rå kärna i mitten).

No comments: