Wednesday, May 30, 2007

Bönor och bacon

Vi fick låna Marcus Samuelssons kokbok "Street food" av våra rara grannar och blev genast sugna på receptet "Rice n'beans med mango & bacon". För att korta ner det hela en vanlig vardag blev det bara bönorna med mangobitar och tortillas. Jag brukar oftast använda lime för att kombinera styrka och syra, här används istället vinäger, vilket jag tyckte var en hit. Receptet är lite förenklat också, med burkbönor och torkad, färdigmalen, jalapeño. Dessutom drog jag ner styrkan lite. I originalreceptet är det 1 tsk cayennepeppar och 2 färska jalapeño.4 portioner
1 burk svarta bönor
1 lagerblad
1 paket bacon
2 gula lökar
2 msk olivolja
1/4 tsk malen jalapeño
1/2 tsk cayennepeppar
2 vitlöksklyftor
1 tsk gurkmeja
2 tsk farinsocker
1 tsk mald spiskummin
3 tomater, hackade
2 msk rödvinsvinäger
några kvistar koriander

Koka bönorna i vatten med lagerbladet i 10 minuter. Häll av vattnet. Stek baconet knaprigt tillsammans med löken i olivoljan (jag stekte först baconet på hög värme och la sen i löken när det var nästan färdigt så jag kunde sänka värmen lite). Tillsätt jalapeño, cayennepeppar, vitlök, gurkmeja, farinsocker, spiskummin och tomater och låt koka i tio minuter. Lägg i bönor, koriander och rödvinsvinäger och koka ytterligare 2 minuter.

Alternativa serveringsförslag är med ris och raita.

No comments: