Monday, March 12, 2007

Libanesisk kebab


Nu har jag plockat fram ras el hanout igen. Idag blev det köttfärs som jag formade till avlånga järpar och stekte i smör.

500 gram köttfärs (fast lamm skulle funka jättebra!)
1 jalapeño
1/2 röd chili, typ spansk peppar
2 vitlöksklyftor
1 msk olja
salt och peppar
1 msk ras el hanout
.
Rensa chilin (båda sorterna) från frön och skär bort allt det vita inuti frukterna. Fröna och det vita är det starkaste på chilin och hindrar chilins smak från att komma fram. Vill du ha starkare, ha hellre i mer chili. Smaka gärna på frukten innan du bestämmer hur mycket du vill ha. Längst ut i toppen är chilin mildast, så smaka på en bit högre upp. Hacka chilin och vitlöken fint. När man hanterar chili är det bra att ha plasthandskar för att skydda händerna, och senare ögon, läppar och näsa, från den starka kryddan. Blanda samman alla ingredienser och rulla avlånga korvar av smeten. Stek på medelvärme (sådär en 5 på min spis som har 9 pluppar) i ungefär 20 minuter.
.
Till kebaben serverade jag idag bulgur och en auberginegegga som jag hittade på själv.
.
1 aubergine
1/2 citron
2 msk matlagningsyoghurt
1 stor pressad vitlöksklyfta
1 tsk spiskummin
2 tsk tahini (kan uteslutas)
1 msk za'atar (kan uteslutas)
salt och peppar
.
Rosta auberginen i ugnen. Eftersom jag hade lite ont om tid delade jag den på mitten och rostade i 200 grader cirka 25 minuter. Annars kan man sticka hål på skalet och rosta auberginen hel i ugnen. Det tar ungefär 40 minuter, håll koll på när skalet börjar skrynkla sig. Det viktigaste är att den blir helt mjuk. Gröp ur köttet ur auberginen, kör det i mixer och låt svalna. Blanda sen aubergine med resten av ingredienserna. Jag hade för tillfället ingen tahini hemma, men det är nog gott att ha i om det finns. Istället hällde jag i lite av en kryddblandning som heter za'atar.

2 comments:

Anonymous said...

du har ju glömt spiskummin!!!

Sen kan man ha lite nejlika och cilantro och lök också.

Anonymous said...

sorry insåg just att din fuskkrydda innehåller allt....