Wednesday, August 12, 2009

Lunchsallad med quinoa, kräftstjärtar och halloumi

Min lunch idag: en sallad med det jag råkade hitta hemma. Röd quinoa, kräftsjärtar, ruccola, körsbärstomater och halloumi. En liten enkel citrondressing gjorde jag till också. Jag gör ofta den här sortens släng-ihop-mat till lunch när jag är hemma på dagarna, gott, fräscht och precis lagom mättande.

Sallad för 1:
ca 1 dl kokt quinoa (jag tycker att röd är snyggast, därför väljer jag den)
en rejäl näve ruccola
några körsbärstomater
ca 1 dl kräftstjärtar (gärna utan dillsmak)
3-4 skivor halloumi, lite olja att steka i

citrondressing:
creme fraiche av valfri fetthalt
rivet citronskal
pressad citron
salt och peppar

Koka quinoan enligt anvisningar på paketet, låt svalna. Medan den kokar rör du ihop dressingen, smaka av så att citronsmaken blir lagom. Dela tomaterna i halvor. Lägg upp ruccola på en tallrik. Strö över quinoan, tomaterna och kräftstjärtarna. Stek hastigt halloumin så att den blir gyllenbrun på båda sidor och lägg den överst. Jag gillar att servera dressingen i en liten snygg skål bredvid, men annars kan man såklart fördela den över salladen.

No comments: