Monday, April 6, 2009

Surdeg

Jag har en ny idol. En dansk matrona vid namn Camilla Plum som i sex veckor har bakat med känsla och attityd i SVT-sända programmet "Bullar av stål". Tyvärr var det sista gången förra veckan, men om man fixar danska kan man se alla programmen på DR:s hemsida. Nu har jag gjort en surdeg på Camilla Plums vis, dvs struntat i att väga och mäta utan rört ihop lite på känn. Yoghurt hade jag i också, för det sa hon tillförde bra bakteriekultur. Den bubblar fint och luktar surt och gott så idag provar jag att baka på den.


Surdegsskiss, rågsur:


Dag 1
En rejäl klick honung
1,5 dl fint rågmjöl
1,5 dl ljummet vatten
1/2 dl fet (10%) yoghurt

Förvara i en glasburk med löst påsatt lock på ett hyfsat varmt ställe (min står bredvid spisen).


Dag 2-4 och kanske 5
En rejäl sked rågmjöl och lika mycket vatten, rör om ordentligt. Den ska bubbla fint och dofta syrligt och gott (inte ammoniak).


Dag 5 eller 6 är den färdig att baka på.

1 comment:

Sandra drömkaka said...

Javisst hon är helt tokigt duktig på att baka, får allt atts e så gott ut!
Hoppas på att bli lika bra som hon så småningom hihi :)