Monday, November 17, 2008

Moghrabiah med frukt och nötter

Moghrabiah är en slags stor couscous som härstammar från Libanon och Israel. Den görs precis som vanlig couscous av durumvete, men grynen är stora som ärtor och behöver kokas i 20 minuter. Här har jag gjort en ljummen sallad med moghrabiah, cashewnötter och torkade aprikoser (vissa av oss blandade sedan i fetaost och babyspenat) som vi åt med en yoghurtdressing till lammfärsbiffar, men jag tror att det skulle vara jättegott att låta grynen koka med i en gryta med mustiga smaker också. Ska testas snart!

Något egentligt recept behövs inte här, jag har kokat couscousen i lite buljong, mängd och tid är enligt anvisningar på paketet. Sedan har jag blandat i bitar av torkade aprikoser och hackade cashewnötter och hällt över olivolja.

5 comments:

Anonymous said...

JAg lämnade en kommentar om chokladtårtan jag hittat i Er blogg.. Vet ej om ni ser den så skriver den här också:

Måste fråga ! FAstnade för denna =)
Ska man förvara tårtan i frysen eller i kylen innan servering?

Min dotter fyller imorgon!
Ska jag ha på glasyren ikväll el imorn då?
Förvara den i kul el frys över natten?

Carolina said...

Förvara den i kylen, inte i frysen. Glasyren kan du lägga på antingen idag eller imorgon, men den behöver ett par timmar för att stelna. Hoppas att ni gillar den :)

Anonymous said...

Jag blev också frestad av den där chokladtårtan!Ser farligt god ut....
Mograbiah har jag inte testat än men det ska bli!

Aidaho said...

tack tack tack för tipset om couscousen. Jag har nu bott på hotell i flera veckor eftersom jag jobbar på annan ort, matglad som jag är, är det rena pinan. Äta ute eller pulversoppa. Tills jag såg detta inlägg, idag kokade jag vatten i vattenkokaren, slog det över couscous och buljongtärning och stoppade i torkade aprikoser och nötter. Fick äta med teskeden, men det var det ändå värt. Tack för tipset, än en gång.

Annika said...

Hej på er_! Ni har en utmärkelse på min blogg (inlägget från i lördags) - jag gillar er!