Wednesday, October 1, 2008

Ekologisk kyckling i ugn med blandade rotfrukter

Ekologisk kyckling brukar inte vara lätt att få tag på, men plötsligt en dag hade de tagit in ett gäng pippifåglar från Hagby gård och fågelfarm utanför Enköping (http://www.hagbyfagelfarm.se/) på vårt lokala ICA. Kycklingarna var inga småfåglar direkt, de vägde mellan 2,5 och 3,5 kilo, nästan lite avskräckande stort när man är van vid det vanliga utbudet av tråkbroilers. Det var lite svårt att få den jämt tillagad också, bröstköttet blev klart före lårköttet så nästa gång tror jag att jag ska vända den efter halva ugnstiden (om någon har andra bra tips på hur man får en så stor fågel jämnt stekt så dela gärna med er!). Stektermometer är i alla fall ett måste, och helst ska man ha två stycken så att man har koll på både bröstkött och lårkött.

Smaken var i alla fall fantastisk, det går knappt att jämföra med "vanlig" kyckling. Riktigt saftig och mör var den också. Allt som all räckte en fågel på ca 3 kilo till fyra rejäla måltider för vår familj, först som söndagsmiddagen beskriven här, sedan som lunch med ris och sås och till sist som pastarätt tillsammans med frästa champinjoner, bladspenat och crème fraiche.

Recept:
1 st hel ekologisk kyckling
1 citron
4-5 kvistar vardera av färsk rosmarin, basilika och timjan (eller mer om man vill)
4-5 stora vitlöksklyftor
olivolja
salt och peppar
2 gula lökar
blandade rotfrukter efter smak och önskad mängd (vi hade potatis, palsternacka och morötter)
steksnöre

Sätt ugnen på 175 grader. Klyv kycklingen genom bröstet och fläk upp den. Skölj in- och utvändigt och torka torrt med hushållspapper. Salta och peppra in- och utsida. Hacka örterna lite grovt, hacka vitlöken och finriv det gula skalet på citronen. Blanda ihop allt. Lossa försiktigt skinnet vid bröstbenet på kycklingen och pula in ört-vitlök-citron-blandningen. Stick små hål i låren och gör det samma. Fyll sedan hela kycklingen med resten av örterblandningen samt citronen i klyftor. Bind ihop ordentligt med steksnöre, lägg i en ugnsform och ringla över rejält med olivolja. Stick i stektermometern och sätt in i ugnen. Ös kycklingen med jämna mellanrum, och jag tror som sagt att det kan vara bra att vända den också.


Till kycklingen rostade vi ganska små bitar av palsternacka, potatis och morot tillsammans med klyftor av gul lök i ugnen, de fick vara med de sista 45 minutrarna ungefär.

5 comments:

Linda said...

Roligt, systern! Jag orkar nog slänga ihop nån mat i helgen hoppas jag, då sätter jag också igång igen. Eller så börjar jag bara blogga om vad jag ska äta när min bebis har kommit ut ;-)
Rött kött och rött vin... mmm.

Anonymous said...

Jag brukar skära (rätt djupa) skåror i låren när jag steker stora kycklingar. Då blir de klara snabbare, och resten av kycklingen blir inte torr! Men, det är klart, det är väldigt svårt att pilla in nån fyllning under skinnet på dem då!

Unknown said...

Min svärmor serverade nyleigen helstekt ungtupp -gjord i stekpåse. Mycket lyckad! (Fast jag tycker att det är skumt att stoppa en plastpåse i ugnen)
Gammaldags lergryta gör vist också att det blir mycket jämnstekt. Man kan steka länge på ganska låg värme...

Ponder said...

Jag brukar göra "fjärilskyckling" när jag helsteker, dvs klipper längst ryggbenet och fläker upp hela pippin. Sen kör jag den på galler (har en ugnslåda med galler till som jag klämmer ner den på) ganska långt ner i ugnen. Det brukar funka bra tycker jag.

Vad bra att de hade tagit hem eko-kyckling, det önskar jag att min affär ville göra också.

Anonymous said...

önskar oxå att min affär vill ta hem eko-kyckling i sortimentet, får hoppas fler frågar efter det så de förstår att intresset finns. :)