Thursday, September 27, 2007

Kycklinggryta med citron och gröna oliver

Det här receptet hittade jag idén till i Elle, men eftersom jag inte hade tidningen tillgänglig när jag lagade grytan vet jag inte hur väl det överensstämmer med orginalet. Det var i alla fall väldigt gott. Extra förtjust blev jag i att kycklingen blev liksom både kokt och stekt, det gjorde att den blev enormt mör och smakrik. Jag hade tänkt göra couscous till, men den var slut så det blev buljongkokt bulgur med lite slantad morot i istället. Gott, men couscous hade nog varit bättre, särskilt med rejält av såsen på.

Till 4
ca 1 kg kycklingdelar med ben och skinn
smör att bryna i
salt och peppar
1 citron
4-5 vitlöksklyftor
15-20 stora, gröna oliver av god sort (satsa gärna lite extra på oliverna, det lönar sig)
1 hönsbuljongtärning
2 dl torrt vitt vin

Sätt ugnen på 200 grader. Bryn kycklingfiléerna runt om i smör. Lägg dem i en gryta eller ugnsform (vi körde järngrytan). Salta och peppra. Tvätta citronen ordentligt och skala av skalet i tunna remsor med en potatisskalare (försiktigt, så att det beska vita inte kommer med). Skala och skiva vitlöken. Lägg ner vitlöksskivor och citronskalsremsor i grytan och smula ned buljongtärningen. Dela citronen och pressa ner halva i grytan. Häll på vinet. Ställ in grytan i ugnen i ca 45 minuter, efter halva tiden vänder du kycklingbitarna. Häll på oliverna och sätt in i ugnen i ytterligare 10 minuter. Servera med couscous eller bulgur, gärna lagat med buljong och där lite grönsaker (morot, blomkål, broccoli, sockerärter etc.) fått koka med.

2 comments:

Tina said...

oj, vad jag alldeles plötsligt blev väldigt sugen på kycklinggryta med citron och oliver...

Carolina said...

Aaaah! Det är ju precis det som är meningen :)